Paradicsom, a nyár ajándéka

Magtól a termésig

Az otthoni kiskert egyik legnagyobb kincse. A növény termését nyersen, sütve, vagy főzve is lehet fogyasztani.

A paradicsom hivatalosan a burgonyafélék családjába tartozik. Ha így nézzük, akkor távoli rokona a paprikának, a padlizsánnak és a krumplinak is. A paradicsomnak világszerte számtalan fajtája létezik: a termések mérete változó (2-3 dkg-tól a 25-30 dkg-osakig), színe változatos (lehet világossárgától mély piros), alakja pedig területenként eltérő.

A paradicsom őshazája Közép- és Dél-Amerika, onnan került először Európába, majd tovább a többi kontinensre. Ma már az egész világon termesztik. Magyarországon a termés színe jellemzően piros, a növényben rejlő likopin és béta-karotin miatt. Nagyon magas a növény C-vitamin tartalma, de nagyobb mennyiségű E- és B-vitamint, káliumot, kalciumot, magnéziumot, foszfort és vasat is tartalmaz. Otthoni felhasználása rendkívül sokszínű: készülhet belőle savanyúság, leves, mártás, saláta, üdítőital, de akár még édesség is.

Ha jó paradicsomot szeretnétek venni, akkor vásárláskor érett, de nem túl érett paradicsomokat keressétek. Olyat válasszatok, keressetek, aminek feszes a bőre, nincsenek rajta hibák, puha foltok, zúzódások. Csábító, élénk színe ne csapjon be benneteket, szagoljátok meg nyugodtan, ha érzitek a tipikus, finom paradicsom illatot, csak akkor vásároljátok meg! A friss paradicsomot, ha lehet, soha ne tegyétek a hűtőbe, inkább hűvös, napfénytől védett helyen tartsátok. Ha nem tudjátok a hűtőben való tárolást elkerülni, akkor fogyasztás előtt hagyjátok legalább egy órát szobahőmérsékleten. Ez azért fontos, mert a hűtőszekrényben uralkodó alacsony hőmérsékleten a paradicsom sokat veszít aromájából.