A birsalma titka

Földünk, életünk

Tegye fel a kezét, aki evett már nyersen birsalmát! Nem hisszük, hogy túl sokan lennétek… Pedig akár hiszitek, akár nem, a birsalma nyersen is ehető, csak kicsit kemény, fanyar, porcos és savanyú. Viszont nagyon egészséges, sok C- és P vitamin található benne. A P-vitamin segíti a C vitamin felszívódását, ezenkívül erősíti a hajszálereket. A birsalmának magas még ásványi só tartalma, és almasavat, csersavat is tartalmaz.

Ha azonban tényleg élvezni akarjátok a rendkívüli aromáját és csodálatos ízét, akkor meg kell főznötök, vagy sütnötök a gyümölcsöt. Képzeljétek el, hogy még megfőzve is nagyon egészséges: termésének főzete vagy szirupja torokgyulladás, hasmenés gyógyítására alkalmas.

„Mostoha” gyümölcsnek tartják, mert kemény állaga miatt több munkaráfordítást igényel a tisztítása, darabolása és a préselése is, ezért kevesebben vállalkoznak rá. A mi javaslatunk az, akár sütitek, akár főzitek, nyugodtan tegyétek héjastul a fazékba, utána könnyebben boldogultok vele.

Fogyasztható simán megsütve is, de készíthettek belőle gyümölcslevet, befőtte, gyümölcslevest, vagy birsalmasajtot.

Vidéken szokták még használni a savanyított káposzta eltevésénél aromaanyagként is. Sőt, ha megszagoljátok, rájöttök, hogy miért használják a falusi lakásokban hagyományos illatosító szerként. A népi gyógyászatban egész magvait köhögéscsillapítóként, enyhe hashajtóként alkalmazza. Kenőcsökben is fellelhető alapanyag: repedezett bőr, égési sérülések, felfekvések, kezelésére használatos, kozmetikai alapanyag.