A vitaminok hatásai

Kézenfogva a környezettel

A vitamin olyan szerves vegyület, amely kis mennyiségben ugyan, de nélkülözhetetlen az emberi szervezet számára, viszont kellő mennyiségben az előállítására nem mindig képes, ezért tápanyag formájában kénytelen hozzájutni.

Van olyan vitamin, amit bizonyos feltételek mellett képes a szervezet előállítani, példa erre ember esetében a D-vitamin és a napsütés kapcsolata. Van olyan anyag, amely az egyik élőlény számára vitamin, a másiknak pedig nem. Erre példa a C-vitamin amelyet a legtöbb állat szervezete képes előállítani, de az ember nem.

A vegyes táplálkozás általában fedezi a vitaminszükségletet, de az étrend összeállításánál nem csak arra kell törekedni, hogy a táplálék nyersanyaga vitaminban gazdag legyen, hanem figyelemmel kell lenni arra is, hogy az ételek elkészítése során – főleg a hevítés hatására – a vízben oldódó vitaminok 10-50%-a is elbomolhat, elveszhet.

A-vitamin

Az A-vitamin legnagyobb mennyiségben megtalálható a tojássárgájában, tej-tejtermékben, tengeri halak húsában, sárgarépában, parajban, a sütőtökben, kajszi- és sárgabarackban, sárgadinnyében, a paprika félékben és általában azokban a zöldségekben amelyek erősen zöld, piros vagy sárga színűek (kivétel a paradicsom).

Az A-vitamin jótékony hatással bír a látás folyamataira, bőr állapotára, növekedésre, az egészséges csont fejlődésére és immunerősítő hatással is bír.

Hiánya okozhat farkasvakságot, a szem kiszáradásához vezethet, a bőr- és hámrétegen tapasztalható elváltozásokat  és repedezett bőr kialakulását is előidézheti.

A vitamin túladagolása esetén fejfájás, bőrhámlás, ízületi fájdalmak, vese bántalmak tünetei léphetnek fel.

A B vitamin

A B-vitaminok a vízben oldódó vitaminok csoportjába tartoznak.

A B1-vitamin a szervezet anyagcseréjét, az idegrendszer kiegyensúlyozott működését és energia ellátását, illetve a megfelelő szívműködést szabályozza. B1-vitamint nyerhetünk ki a legtöbb gabonaféléből  (élesztő, teljes kiőrlésű gabonafélék stb.),  hüvelyes zöldségekből, dió- és mogyorófélékből valamint nagyobb mennyiségben van jelen a  sertéshúsban.

B2-vitamin elsősorban a szervezet méregtelenítésért felel. De a nyálkahártya védelmében és zsírsavak lebontásában is hatékony. Tej-tejtermékekben, zöldségekben, húsokban, tojásban, gabonafélékben egyaránt megtalálható.

A B6-vitamint hústermékekben (főleg máj), tojássárgájában, zöldségekben (hüvelyes zöldségek és a kukorica) található meg. Szükséges az anyagcsere megfelelő működéséhez, bőr állapotának megóvására, az idegrendszer hatékony működéséhez és a zsírsavak megfelelő cseréjéről-, lebontásáról is gondoskodik.

B12-vitamin csak állati eredetű hústermékekben fordul elő, illetve minimális mennyiségben tejtermékekben. A B12 vitamin bevitele az emberi szervezet anyagcseréjében (főleg fehérje és szénhidrát anyagcsere) és a vörösvértest képzésében kap fontos szerepet.

C-vitamin

Talán ez a legismertebb és legelterjedtebb vitamintípus. Nem véletlen, hiszen ennek a bevitele igényli a legnagyobb napi mennyiséget. Érdekesség, hogy csak az ember illetve a tengerimalac nem tudja előállítani ezt az anyagot a szervezetében, ezért is kell pótolni a szükséges mennyiséget, hogy a szervezet megfelelő működjön.

Legnagyobb mennyiségben a paprika fajtákból nyerhető ki (Szent-Györgyi Albert is paprikából nyerte ki először a tiszta C-vitamint), a citromfélékből (citrom, narancs, grapefruit stb.), káposztákból, salátákból). A téli hónapokban kifejezetten ajánlott a savanyú káposzta fogyasztása, mert ez tartalmazza  legnagyobb mennyiségben a C-vitamint, és ezáltal tudja a hideg időszakban pótolni a friss zöldségek hiányát.

A C-vitamin legfontosabb jótékony hatása az immunerősítő képessége. Ezért is ajánlott az őszi-téli időszakban a szinten tartása, mert különben a szervezet legyengül és sokkal könnyebben kaphatunk el betegségeket. Ezenkívül olyan fontos nyomelemeket tartalmaz, mint a réz és a vas, amelyek viszonylag kis mennyiségben nélkülözhetetlenek.

D-vitamin

A D-vitamin azon vitaminok közé tartozik amelyet az emberi szervezet képes előállítani napsugárzás hatására is. Megkülönböztetünk D2 és D3 vitamint. A D2-t főleg zöldségek, gyümölcsök tartalmaznak, míg az erősebb D3-at növények és hústermékek egyaránt, valamint az ultraibolya sugárzás is ezt a fajta vitamint termeli.

Legnagyobb mennyiségben a tojásból, tejtermékekből, tengeri halak húsából (halmájolaj) nyerhetjük ki a D-vitamint.

Legnagyobb hatással a csontok egészséges fejlődésére, a csontritkulás megelőzésére hat, de a csontok gyógyulását is befolyásolja. A D-vitamin hiánya a csontrendszer sérülékenységéhez, elgyengüléséhez vezet.

E-vitamin

Ez a vitamin az öregedést gátló anyagokat tartalmaz. Ezt a vitamint növényi olajakban (napraforgó, tökmag, olíva, kukorica, búzacsíra) találjuk meg legnagyobb forrásban.

K-vitamin

K-vitamint tartalmaznak a tejtermékek és az olyan zöldségek mint például a káposzta, brokkoli, paréj. A felszívódása a véralvadást befolyásolja.